Vi på FunBike tycker att du skall spendera så mycket tid som möjligt på din hoj och så lite tid som möjligt med att läsa krångliga köpvillkor! Därför har vi förenklat och skrivit våra köpvillkor på ett kortfattat och lättläst sätt. Sammanfattningsvis kan man säga att vi alltid försöker göra det som är bäst för dig som kund genom att t.ex. ha fria returer och storleksbyten inom 30 dagar.

Före köpet

I vår webbutik handlar du alltid via Klarna som låter dig betala med bland annat; faktura, kort och internetbank. Våra priser är alltid inklusive svensk moms 25 %. Du måste också vara myndig för att få handla hos oss. Hos oss har du även Klarnas Köparskydd som du kan läsa mer om här: https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/

Efter köpet

Ditt paket skickas så snart som möjligt från vårat lager via Posten (Postnord). När paketet går iväg från oss så skickar vi dig ett spårbart kollinummer via e-post, så du kan följa din beställning.

Finns din vara i lager hos oss så borde du ha den inom 1-5 arbetsdagar. Misstänker vi att det kommer ta längre tid så kontaktar vi dig. När paketet väl finns hos ditt postombud så får du ett SMS om detta och har två veckor på dig att hämta ut paketet.

Valde du att hämta dina grejer i butik så skickar vi ett SMS till dig när din beställning är redo att hämtas (vanligen 1-5 arbetsdagar). Om du däremot inte hämtar ut ett paket du beställt så kommer vi ta ut en avgift på 300kr.

Är du inte nöjd med din vara?

Oroa dig inte! Vi på FunBike jobbar alltid för att ha så nöjda kunder som möjligt. Vi har därför gratis returer och storleksbyten! Om du är osäker, tveka inte att ringa oss på 021-35 00 26 så hjälper vi dig.

Vill du byta ut eller returnera din vara

Om du t.ex. inte är nöjd med storleken eller om du helt enkelt inte är nöjd med den, gör du så här:

1. Om du inte har fått en retursedel i ditt paket: kontakta oss via telefon 021-35 00 26 eller e-post [email protected] så skickar vi dig en!
2. Klistra retursedeln på ditt paket, över den gamla adresslappen.
3. Markera/skriv på följesedeln (ta gärna en kopia på den) vilka varor du önskar byta/returnera och lägg denna i paketet. Exempelvis ”Byxan var för liten, jag vill ha en storlek större”.
4. Lämna in paketet till ditt postombud.

Behövs det så kommer vi kontakta dig då vi får ditt paket. Har du valt att returnera varan så kommer vi makulera din beställning hos Klarna, som sen sköter återbetalningen till dig. Vill du byta till en billigare eller dyrare vara så kontaktar vi dig när vi får din retur.

Tänk även på att varan (och förpackningen) du returnerar måste vara i nyskick. Exempelvis kan du gärna testa dina nya crosstövlar i hemmet men inte på banan!

Transportskada

Om du misstänker att din vara har skadats i transporten så kontakta oss på telefon 021-35 00 26 eller e-post [email protected]

Vill du reklamera din vara

Om din vara är trasig eller om du av någon annan anledning vill reklamera din vara så kontakta oss på telefon 021-35 00 26 eller e-post [email protected]

Vi följer alltid konsumentköplagen vid reklamationer. Du har som kund alltid 3 års reklamationsrätt. Upptäcker du ett fel på din vara så ska du snarast anmäla det till oss (senast inom 2 månader). Generellt utgår man från att fel som uppkommer inom 6 månader av normalt användande är ett ursprungsfel och behandlas därefter. Skulle felet uppstå senare så gör vi en bedömning från fall till fall, ibland tillsammans med tillverkaren.

Vid en godkänd reklamation så ersätter vi din vara med ny vara, reparerad vara eller så häver vi köpet. FunBike står för samtliga fraktkostnader vid godkänd reklamation. Vid hävt köp så ersätter vi varans kostnad snarast. Har du fått övriga kostnader i samband med reklamationen så kontakta oss.

Har du frågor eller funderingar

Vi finns alltid här för att svara på dina frågor! Du kan ringa, e-posta eller besöka oss i vår butik i Västerås. Vi strävar efter att alltid besvara samtliga mail inom 2 arbetsdagar (oftast mycket snabbare!)

Öppettider: Vardagar 10-18, Lördag 10-14.
Telefon: 021-35 00 26
E-post: [email protected]

FunBike Sweden AB
Glasvingegatan 5
721 34 Västerås

Organisationsnummer 559124-8512

Trygg e-handel

FunBike är certifierad av Trygg E-handel, det betyder att du kan känna dig trygg & säker när du handlar av oss. Trygg E-handels uppgift är att skydda dig som konsument och endast stabila och seriösa e-butiker kan bli certifierade. För att läsa mer om Trygg E-handel och dina rättigheter som konsument kan du besöka vår sida om trygg e-handel https://www.funbike.se/trygg-e-handel

Formalia & Friskrivningar

Specifika avtalsvillkor för köp via Klarna, så som aktuell dröjsmålsränta med mera hittar du här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/67726/sv_se/checkout, dessa avtalsvillkor visas även i kassan i samband med köp.

Funbike reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella skrivfel på denna hemsida. Samtliga villkor gäller i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. Önskar du en kopia av dessa köpvillkor skickade till dig så kan du begära detta via e-post till [email protected]

Avtal ingås i samband med att du slutför ditt köp via Klarnas betaltjänst med undantag till den utsträckning som tillåts av gällande konsumentlagstiftning.

Ångerrätt

Ångerrätt skiljer sig från vår returpolicy och bytesrätt. Vi på FunBike strävar att ha en bättre returpolicy än din lagstadgade ångerrätt. Skillnaderna är främst tillvägagångssättet vid retur.

Du har rätt att nyttja din lagstadgade ångerrätt inom 14 dagar från att du mottagit din vara. Du behöver inte uppge några skäl för din retur då du nyttjar din ångerrätt (samma gäller om du utnyttjar vår returpolicy).

Då du vill nyttja din ångerrätt meddelar du oss om detta och anger specifikt att du vill använda din ångerrätt. För att meddela oss e-postar du till [email protected] och skriver i ämnesraden ”ångerrätt”. Vill du att vi skickar dig en retursedel så anger du detta i ditt mail, annars betalar du själv för returfrakten. Du kan även använda dig av konsumentverkets ångerblankett: http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett, som du bifogar i din retur. Då du meddelat oss har du 14 dagar på dig att återsända varorna du beställt.

Observera att vi inte kan acceptera ångerrätt av specialbeställda varor (exempelvis motivlackade kåpor). Vi kommer alltid att kontakta dig innan vi levererar varor som saknar ångerrätt.

Skulle varan du återsänder till oss inte vara i nyskick eller originalförpackning så förbehåller vi oss rätten att göra värdeminskningsavdrag på ersättningen för varan. Vi betalar tillbaka snarast efter att vi fått varan åter, alltid inom 14 dagar från att vi mottagit din begäran om att nyttja din ångerrätt, samt med samma betalningssätt som användes vid köpet.

Force Majeure

Funbike är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Personuppgiftslagen (GDPR)

Dina personuppgifter skyddas av personuppgiftslagen. Denna lag bygger på EU-direktiv från 1995 och avser att öka skyddet för privatpersoners personliga integritet med hänsyn till det ökade antalet register och sammanställningar som lagras elektroniskt.

Enligt personuppgiftslagen måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Alla personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi får ta del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av FunBike.

Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. Informationen som samlas för att kunden ska kunna genomföra ett köp används endast för detta ändamål och kommer inte att spridas till någon utomstående, förutom i samband med att din beställning behandlas.

Leveransadress och leveransvillkor är information som endast vår fraktpartner och våra leverantörer får ta del av. I praktiken innebär det att alltså denna typ av information ligger utanför vår direkta kontroll. Du har alltid möjlighet att ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig, kontakta oss på [email protected] och skriv ”Personuppgifter” i ämnesraden. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du ändra uppgifterna eller välja att ta bort dem.

Alternativ tvistlösning

Skulle du inte vara nöjd med vårat beslut gällande en reklamation så kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi kommer alltid att rätta oss efter ARN:s rekommendationer. Du har även möjlighet att vända dig till EU-Kommissionens oberoende tvistlösningsorgan ODR.

ARN:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
www.arn.se

ODR:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV

Säkerhet

Vi använder oss av SSL-kryptering på hela vår hemsida vilket gör att kommunikationen mellan din webbläsare och vår webbserver är säkrad. Vid betalning via Klarna sker samtliga transaktioner över Klarnas SSL-kryptering. Vår betalningsleverantör Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och vid kortköp använder teknik som möjliggör identifiering av kortinnehavaren (SecureCode, Verified By Visa etc).

Varukorgen

Du har inga produkter i din varukorg.